Att äta rönnbär hör inte till vanligheterna i Sverige då många människor upplever detta som ett ganska surt eller bittert bär. Enligt gammal tradition är detta ett bär man konsumerar efter att det blivit så pass kallt att det ligger frost om morgnarna, och som så ofta är fallet med många gamla läror så ligger det faktiskt en gnutta sanning i detta. Bäret blir sötare när det en gång frusit till och sedan tinat, och därför är det att rekommendera att man fryser det en gång innan man stoppar det i munnen. Man behöver dock inte äta dem råa utan det går bra att äta dem syltade eller torkade, till exempel.

Som så ofta är fallet med skogens många frukter och bär så innehåller rönnbär mycket gott, inte minst antioxidanter och C-vitamin som är så bra för att rena de inre organen och bygga upp ett starkt immunförsvar mot olika virus och sjukdomar. Kroppens egna försvarsförmåga är unik och genom en bra kosthållning kan man hålla sig i toppform utan att behöva en massa mediciner och kemiska tillskott. Naturens eget apotek är en skattkammare utan like!

Att äta rönnbär råa går bra men till skillnad från andra populära bär och frukter, som blåbär och björnbär, så är de inte riktigt lika söta och goda. Därför brukar många föredra att tillaga dem och göra dem till sylter och safter, som tillskott i sallader och muesli liksom son en ingrediens i hembakat bröd. Bara några få bär om dagen innebär att man får i sig massor av näring och det är därför bra att alltid ha dem i kylskåpet eller skafferiet. Rönnbär håller mycket länge så det går bra att ha dem på lager. Någonting man däremot bör undvika att göra med rönnbär är att koka dem då mycket av näringen då försvinner.