Björnbär växer på stora buskar vilt i naturen och se ungefär ut som svarta hallon och är minst lika goda. Till skillnad från till exempel lingon och rönnbär, som kräver någon form av tillagning för att smaka gott, så är björnbär mycket delikata i sin råa form och kan ätas med god behållning direkt från busken.

Det sägs ofta att det som är riktigt gott inte är nyttigt men här har vi ett av undantagen som bekräftar regeln; björnbär uppskattas av stora om små och innehåller en hel del viktiga ämnen som är bra för oss människor.

Detta är ett bär som gillar lite varmare klimat och det är därför som björnbär vanligtvis påträffas vid lite sydligare breddgrader, som till exempel i Skåne och Småland. Här plockas bären för hjärtats lust sedan gammalt och förutom att vara en välkommen ingrediens i pajer och sylter så har de alltid använts i folkmedicin mot diverse åkommor som diarré och sår samt inflammationer.

Man kan också plantera björnbär i sin egen trädgård och då är det alltid bra att placera dem i de varmaste delarna i trädgården. Kanske har man en mur eller vägg där solen skiner lite längre och där värmen bibehålls i fler timmar? Det är viktigt att man alltid låter björnbär mogna helt och hållet innan man plockar dem för optimal sötma och smak; efter att de plockats avslutas omedelbart mognadsprocessen.

Det fins flera olika typer av björnbär men de har alla gemensamt att de innehåller vitaminer som A och C, som är bra för huden och immunförsvaret, liksom fibrer som är bra för mage och tarm. Som ofta är faller med mörkare frukter och bär så innehåller björnbär dessutom järn, vilket är en mycket god kombination med vitamin C eftersom dessa två beståndsdelar “samarbetar” med varandra för att hålla blodet friskt.